Omfördelning i pryldjungeln

Efter att ha blivit inspirerad av en dokumentär om minimalism har jag ägnat dagar åt att städa ur tvättstuga, förråd, kök och garderober. Två svängar till Erikshjälpens container, en jätteladdning till återvinningen, fem skåp och garderober fattigare och med hela förrådet tömt har jag en nästan euforisk känsla i kroppen. Det är så fantastiskt skönt att bli av med saker som jag antingen bara lagt på hög eller flyttat runt för att de varit i vägen.

Det här med att rensa är egentligen inget nytt för mig och vore det inte för min man hade jag nog gått ännu längre. Min maximalistiska uppväxt har sakta men säkert runnit av mig allteftersom åren gått. Lättstressad som jag är har röran skadat mer än habegäret hjälpt. Ett tag blev jag alltid irriterad av att besöka mina föräldrar där prylarna alltjämt härskar, men det har jag äntligen kunnat lägga åt sidan.

Nu visade sig vara en utmärkt tid att gå igenom hemmet. Vi har bott här i strax över två år och vid det här laget vet vi vad vi använder oss av och vad som vi inte längre behöver i livssituationen och rörelsemönstren som uppstått i just detta hem. Vissa saker är naturligtvis svårare att släppa taget om än andra (läs: bröllopsklänningen) men har den legat i en påse i nio år kanske det ändå inte gör så mycket. Det enda jag någonsin ångrat att jag slängt är mina gamla dagböcker. Detta trots att det skulle vara både genant och troligen fysiskt smärtsamt att läsa dem.

Att rensa i sin omgivning känns för mig lika viktigt som att rensa i huvudet. Enda skillnaden är att det är lättare att göra sig av med föremål än med negativa tankar. Nu är jag på långa vägar ingen extrem minimalist, det är nog ganska ombonat här hemma. Men lugnet i de rena ytorna tilltalar mig och får tankarna att flyta friare, enklare.

Efter att ha sett dokumentären, som i grunden fokuserar på den vanliga uppfattningen att lycka är karriär, pengar och konsumtion, (vilket jag är övertygad om att vi alla är långt mer insyltade i än vi tror), ska jag börja lyssna på deras podcast, The Minimalists. Det kanske finns fler tänkvärda idéer inom detta ämne.

Glöm bara inte bort: Tänk i första hand inte släng, tänk omfördelning av jordens resurser. Ge bort allt som inte är trasigt till second hand.

Hur ser ni på inredning och prylar? Hur tänker ni när ni väljer ett spara eller göra er av med något?

Kommentera

