Bergsfrukost

Tog mig upp på närmaste berg idag för att få frukost med utsikt. Regnet hängde i luften och vinden var ganska kall. Men luften är så klar och himlen är så hög nu. En rovfågel cirklade ovanför mig, blev bortjagad av småfåglar och dök ut över sjön.

Den här tiden på året är det börja-skolan-väder. Det är så inpräntat i en att när morgnarna är svala och det fortfarande blir ljust ganska tidigt är det dags att börja på ny kula. Vänta på bussen bland samma nyvakna ansikten som man lekt med hela sommaren. Deras solbrända hud passade aldrig riktigt in med nytvättade långbyxor och en ännu ganska tom ryggsäck. Det var som att träffa någon på nytt, som att sommarlovsvänskapen fick ta en paus under skolåret.

170816-skogstjärnen

Där uppe på berget saknade jag inte skolan alls. I stället funderade jag på ingenting, lät utsikten och doften av barr och skog rensa huvudet. De blånande bergen i horisonten är min stora kärlek i livet. Ju större desto mer dragningskraft. Och jag kan aldrig nå dit. När jag kommer upp på toppen av nästa berg har blånaden flyttat sig bortåt, alltid utom räckhåll. Det är en längtan som värmer och skär, en längtan som får mig att vilja flyga, hinna ikapp horisonten.

Nedför berget går jag ändå med ett avslappnat sinne. Att bara få se dem där borta, stilla och väldiga, gör att man känner sig liten i världen. Jag älskar den känslan. Egot nöts bort ännu en smula.

Kommentera

