47 tusen ord av framgång

Jag är 47 tusen ord in på första utkastet i min första bok. Till och från har jag jobbat med det här projektet i sex år, inte kunnat sluta tänka på det, burit det inom mig hela tiden utan att egentligen komma framåt. Men förra sommaren gjorde jag ett krafttag och ändrade taktik, lade allt det jag skrivit åt sidan och började skriva berättelsen från början, inte bara skriva de dramatiska eller romantiska scenerna. De som jag tycker bäst om att jobba med.

Det som förut var många öar utan broar emellan är nu en sammanhängande landmassa som sakta växter ut i det ombytliga havet som är mina tankar.

300816-DSC_0160

Det går sakta, men jag har ett mål som jag tror att jag kan uppnå. Och just att uppnå det här målet är viktigt för mig; att jag lär mig att jag kan slutföra stora projekt. Att jag har tålamod med mig själv och min egen skapandeprocess. Sedan om berättelsen uppskattas av någon annan än mig, det är inte lika viktigt. Jag vill veta att jag kan, att nästa berättelse jag skriver kommer att vara bättre för att jag lärt mig något på vägens gång. Att jag först och främst skriver för min egen skull, i anda hand för någon annans.

Det känns som frihet.

Kommentera

