Fjortondagarsbilden #1

270816-dsc_0129

Bilden jag är mest nöjd med de senaste två veckorna: Ljungandalen från Nolbykullen

Här kommer ett försök till regelbundet återkommande inlägg där jag reflekterar lite över den bild jag är mest nöjd med under de senaste två veckorna.

När jag först tittade igenom bilderna jag tagit härifrån bläddrade jag förbi den här på en gång. Den såg tråkig ut. En dussinbild med överexponerad himmel, rester av kalhyggen och en kraftledningsgata genom skogen.

Andra gången jag bläddrade igenom bilderna såg jag bergen i bakgrunden och drogs in direkt. Skit i exponeringen tänkte jag, min Bergslängtan bara sjöng. När jag sedan började justera inställningarna fick jag fram blandskogens och bergens olika nyanser. Spåren av människor störde inte längre, det fick skogens struktur att framträda ännu bättre. Det fanns mer färginformation i himlen än vad jag trodde, men det slutade ändå med att jag drog upp exponeringen lite till för att få fram bergen mer.

Sedan var det bara att beskära bort lite som jag tyckte störde och se på sjutton, den här bilden blev ju riktigt avslappnande att titta på. Och inte behövdes det särskilt mycket heller.

270816-dsc_0129-2

Den obearbetade bilden.

Vad tittar du på i dina egna bilder? Ibland blir man tydligen hemmablind!

Kommentera

