Skrivgruppen: Skrivhyddan öppnar för säsongen!

Häromdagen var det träff med skrivgruppen igen, efter ett långt sommaruppehåll. Vi har hållit igång i över ett år nu och försöker ses åtminstone en gång i månaden.

I ärlighetens namn ska väl sägas att vi inte är särskilt organiserade. Vi känner varandra sedan förut och samtalen har en tendens att alltför ofta ramla in på sidospår. En del av oss har kommit en bit i våra skrivprojekt, andra har knappt börjat. En av oss har skrivit närmare tre böcker som hen fortfarande inte visat för någon.

Men en sak är denna vår lilla grupp bra på, och det är att peppa varandra. Aldrig har jag lämnat någon av våra träffar utan en genuin vilja att bara få komma hem och börja skriva.

Under året har gjorts vissa försök, med varierande framgång, att strama upp upplägget för träffarna. Till exempel att läsa varandras texter i förväg och ge varandra i förväg genomtänkt kritik. Men vi lyckas alltid falla tillbaka på det opretentiösa samtalet, med vårt skrivande som en ungefärlig utgångspunkt. Kanske borde vi döpa om vår lilla grupp från Skrivhyddan till Inspirationskaoset – fritt att avbryta talaren!

I vilket fall som helst bidrar gruppen till vår gemensamt fortsatta motivation, och jag är så glad att kunna dela detta intresse med de här människorna. Vissa av dem har jag känt sedan jag var barn, och på detta år har jag plötsligt lärt mig så mycket mer om dem. I ljuset av deras funderingar om sina egna och oss andras alster visar de helt nya sidor av sig själv som jag är så tacksam över att få ta del av.

Att träffa andra skrivintresserade är därför något jag starkt kan rekommendera. Du kan troligen hitta seriösa grupper i din närhet om du letar, men även en avslappnad och kravlös grupp av skrivande människor har potential att boosta ditt skapande.

Någon av er kanske har andra former, både för skrivgrupper och för att hitta inspiration. Det vore roligt att få veta!

Kommentera

