Kvinnovänliga poddar, jag letar efter er!

Har sedan i våras lyssnat en hel del på podcaster. Det började med att jag ville lyssna på hockeynyheter* i bilen till och från jobbet. Tyvärr har jag fastnat i den grabbiga hockey- och träningsvärlden med en massa rika vita snubbar som ibland uttrycker en ganska underlig kvinnosyn, de få gånger de pratar om kvinnor över huvud taget.

Exempel Aubrey Marcus, som i ett avsnitt sa något i stil med att öppna förhållanden är bra; förr i tiden lånade inuiternas bychef ut sin fru till sina gäster för att visa gästfrihet. Huruvida det senare stämmer eller inte har jag ingen aning om. Och jag är inte emot öppna förhållanden, Aubrey har intressanta saker att säga om det också. Men jag ser inte riktigt hur man kan dra parallellen mellan ett öppet förhållande och något som jag tolkar vara starkt styrt av traditioner, där kvinnan fortfarande är en ägodel.

Eller Sports Nets Hockey central @ noon där jag en enda gång hört ett kvinnonamn nämnas, och det var inte en hockeyspelare. NHL:s kvinnliga motsvarighet, NWHL, har i viss utsträckning börjat avlöna sina spelare, vilket betyder att intresset för den kvinnliga hockeyn växer. Men att det märks inte överallt, det är ett som är säkert.

170916-dsc_0021

Därför har jag försökt hitta lite andra influenser, både gällande tema och demografi. Än så länge har jag inte fastnat för så många, men kan rekommendera den nystartade She explores, som handlar om att som kvinna resa, vandra eller på annat sätt befinna sig ute i naturen. Den fokuserar mycket på kreativitet, att arbeta ”on the road” och att växa som människa. Mycket inspirerande!

Efter att ha sett The Minimalists dokumentär om vårt galna sökande efter lycka i prylar och pengar har jag lyssnat på några avsnitt av deras podcast. Den är också lyssningsvärd.

Jag letar aktivt efter fler men du som läser kanske har bra tips på poddar om skrivande, fotograferande, friluftsliv och miljö? Eller varför inte miljöhistoria eller samhällsbyggande? Dela gärna med dig. Jag lyssnar på svenska, engelska eller tyska.


*Om NHL-hockey skulle jag nog kunna blogga både ofta och långt, men i nuläget vill jag inte blanda det med resten av bloggen. Den hockeyintresserade kan gärna följa mig på twitter, (@linneahaden). Jag livetweetar mest Chicago-matcher, i den mån jag orkar vara vaken, men kanske kan vi gasta om galna trades (PK Subban, hallå), Crosbys återkomst från förra höstens svacka eller Chicagos snöpliga slutspel tillsammans. Är förväntningarna på Auston Matthews så höga att alla blir besvikna om han inte vinner Calder-trofén? För att inte tala om förväntningarna på Panarin och Kane. Snart startar säsongen och jag är peppad!

Kommentera

