I backspegeln: September 2016

Nu är det en och en halv månad sedan jag började på den här bloggen. Det här är inte på långa vägar min första blogg, men jag kände att det behövdes en nystart, ville ändra inriktning lite. En del i nystarten är att ha en månadssammanfattning.

Det viktigaste tänket jag har med bloggandet just nu är att göra det för min egen skull. Jag vill inte stressa med att pumpa ut inlägg bara för att flödet ska finnas, i stället vill jag försöka utforska min egen kreativitet. Nyligen har jag tagit upp kameran på allvar efter att ha låtit den ligga under flera år. Mitt intresse för att skriva växer hela tiden, jag har kommit längre i mitt nuvarande bokprojekt än vad jag gjort med något tidigare. Det blir fler och fler små teckningar i marginalerna på mina papper. Hela hösten har varit en kreativ nystart för mig, och jag känner redan att bloggen hjälper mig på vägen.

September har varit stressig. Jag har dykt ner för mycket i jobbet och inte tagit mig tid att titta upp. Men månaden har bjudit på många härliga stunder också. Höjdpunkten var resan till Härjedalen tillsammans med Rania. Därutöver har jag hunnit fylla år, plurrat i havet, burit ved, levererat bröllopsbilder och börjat höststäda i trädgården. Och fotograferat, fotograferat en himla massa.

Septemberlistan!

Morgnarna är fortfarande ljusa, men i och med oktobers snara ankomst försöker jag uppskatta dem så mycket det bara går. För att sammanfatta september har jag gjort en liten lista.

Det bästa jag skrev

Hans planering känns ogenomtänkt när han tittar på den i ljuset av de senaste dagarnas händelser. Ingenting i hans anteckningar tar höjd för andra människors obotliga förmåga att ställa till det för sig. Varför kan man inte räkna in den procentuella risken att någon i ens omgivning gör något oväntat, så att man kan kontra det oförutsedda med en mothandling?

Den bästa jag läste

Thoughts are ephemeral, they evaporate in the moment they occur, unless they are given action and material form. Wishes and intensions, the same. Meaningless, unless they impel you to one choice or another, some deed or course of action, however insignificant. Thoughts that lead to action can be dangerous. Thoughts that do not, mean less than nothing. – Ur Ancillary justice, av Ann Leckie

Texten handlar om ett påstående att auktoritära myndigheter inte bryr sig om vad medborgarna tänker, bara de gör som de ska. Det går nog att diskutera, men texten passar helt omvänt också in på hur jag försöker tänka när jag mår dåligt. Känslorna kan få finnas där, men du väljer hur du ska agera på dina tankar. Den här boken är det bästa jag läst på länge. Jag kommer att skriva mer om den, men måste smälta upplevelsen lite först.

Det finaste minnet

En oplanerad kvällsutflykt med min man där solen sken och vi hittade en övergiven husvagn, ett kalhygge och ett förfallet hus.

september-i-backspegeln-7

Månades bloggfavorit

Lugnochfin, en blogg av Louise Stigell. Särskilt inlägget Den svåra konsten att djuparbeta, som handlar om hur lättdistraherade vi är. Jag känner igen mig så mycket i det Louise skriver, både som introvert och i hennes skrivintresse, och inspireras mycket av hennes utmärkta tips och små utbildningsserier hon har på bloggen. Den senaste handlar om att skriva. Tummen upp!

Månadens musik

Ziggy Alberts har gått på högvarv på sistone. Åh surfmusik, var min första tanke när jag hörde första låten, sedan gick texten;

And I miss you most when the sunlight filters across these empty sheets.
Days in the sun. Ben Howard on repeat.

Och ja, jag får samma känsla av hans musik som av Ben Howards album Every Kingdom från 2011. Det är inte mycket jag hört som kan mäta sig med det. Härlig bilmusik!

september-i-backspegeln-8

Månadens lärdom

Hoppa hopprep är högintensiv träning, jag skojar inte. Och ni med kvinnliga delar, se till att gå på toa innan, eller ha knipmuskeln beredd. Haha!

Några av mina blogginlägg

Inspirationen och den goda stölden
Skrivande: Det medvetna valet att undvika konsumentkulturen
Fjortondagarsbilden #2


Nu ser jag fram emot en kväll med goda vänner och i morgon har mamma invigning för sin nyrenoverade toalett. Bubbel är utlovat. Hon kan verkligen konsten att greppa alla chanser till glädje och samvaro!

Sedan bär det vidare in i den riktiga höstmånaden. Vad innebär oktober för dig?

One thought on “I backspegeln: September 2016

  1. raniamaria skriver:

    Fina bilder och så bra du skrivit, ser fram emot att läsa mer 😀 Måste ta tag i boken din vi har här hemma snart. Mest av allt måste jag ju tacka för musiktipset… alltså, åh. så bra ❤

    Gilla

Kommentera

