Kussen från landet blir inspirerad

Här ligger jag hemma i sjuksängen efter en mycket givande vistelse i Stockholm. Jag var där på en kurs för jobbets räkning, grundläggande systemvetenskap. Helt klart har jag en latent gen inriktad på programmering, de delarna av kursen bara sjöng för mig.

En kväll träffade jag min bror och hans sambo, vi åt gott på Elefantpojken och sedan bjöd han på bio. I övrigt var Stockholm som Stockholm är mest, rörelse. Det går bra i ett par dagar, men sedan vill jag bara hem. Jag känner mig alltid som en turist, trots att jag varit där flera gånger om året ändå sedan jag var liten, trots att jag har familj och släkt där, trots att det är den stad jag hittar bäst i, efter Sundsvall. Lustigt det där.

Men tågresorna älskar jag. Den här gången passade jag på att läsa ut en mycket bra science fiction-bok av Ann Leckie som jag kommer att återkomma till här på bloggen. Hon är en författare jag faktiskt blir inspirerad av trots att hon skriver så mycket bättre än vad jag någonsin kommer att göra.

Min inspiration från andra författare består mest i tanken på att det där kan jag göra så mycket bättre! Jag ser bara felen. Om jag verkligen kan skriva bättre spelar egentligen inte så stor roll, men ju sämre litteratur jag läser desto bättre självförtroende får jag på den fronten. Mycket praktiskt tycker jag.

Ann Leckie är annorlunda; på järsken till svårläst och fantastiskt belönande när man kommer in i den värld hon bygger upp. Och när trådarna knyts ihop sitter man där med så många insikter. Hur karaktärer kan skrivas, hur spänning kan kontrolleras, hur enorma världar kan byggas upp bara genom att lägga ut små små byggstenar och sedan låta läsaren fortsätta på höjden.

Men som sagt, jag återkommer.

4 thoughts on “Kussen från landet blir inspirerad

  1. made by mary skriver:

    Spännande, ska def kolla upp henne och hennes böcker. Hihi, roligt att läsa om hur du reflekterar över andras skrivförmåga och ditt eget självförtroende. Själv ser jag ofta det jag gjort dåligt i mina receptbilder och vad andra gör bra som jag vil bli lika duktiga som. Ibland drar det ner mig att vara kritiserande mot mig själv, men samtidigt för det mig framåt och utan den attityden och inställningen hade jag aldrig varit där jag är idag.

    Gilla

    • Linnéa skriver:

      Jo, visst är det så för mig också, det är så himla lätt att slå ner på sig själv. Jag jobbar mycket med att försöka se drivkraften i utmaningen, men ibland är det svårt. Vissa har nog lättare för det, du kanske är en av dem?

      Gilla

  2. raniamaria skriver:

    Kan verkligen hålla med om Stockholm, hittar också oerhört bra där och har varit där ack så många gånger men känslan av att vara turist infinner sig alltid. Men det är fint att åka bort, uppleva den känslan tillsammans med stressen så att man uppskattar det man har hemma lite mer 😀 Kul att programmeringen gick bra för dig!

    Jag tycker redan du skriver väldigt bra, men hyser inga tvivel om att du kommer utvecklas enormt mycket på den fronten den kommande tiden. Heja dig! Jag tror mycket det är dagsform, i alla fall för mig – vissa dagar blir jag oerhört inspirerad och taggad när jag hittar andras inlägg eller bilder som jag tycker är oerhört bra och jag vill kämpa för att nå dit. Andra dagar slår det mest ner mig och får mig att tvivla på det jag skapar. Lustigt det där.

    Ser fram emot att låna boken 🙂

    Gilla

  3. raniamaria skriver:

    Blev så inne i mitt kommenterande att jag glömde att posta mitt svar på Din kommentar! 😀

    Svar: Haha vad kul att höra att hela staden saknat mig, och tack för låten 😉 Vilket välkomnande hem! ❤

    Liked by 1 person

Kommentera

