”Det är framtiden”

Så säger min man, med tillgjord skånsk dialekt, när han ser ett vindkraftverk. Jag skrattar åt honom och försöker själv. Han är en hejare på att härma dialekter men jag faller lika platt varje gång.

Men ja, jag hoppas att han har rätt. Vindkraftverk för mig är en symbol för fortskridande, kanske som 1700-talets engelsman såg fabriksskorstenarna som ett tecken på framgång. Nu hoppas jag att vindkraftverken i senare århundraden inte ska ses tillbaka på med samma hälsovånda som vi nu ser tillbaka på dåtidens industristäder!

291016-dsc_0393

Under 2015, som var ett blåsigt år, stod vindkraftsproduktionen i Sverige för ungefär 12% av vår elanvändning. Det producerades 16,6 terawattimmar. Jämför det med år 2005 då siffran var 0,9 terawattimmar. Det har hänt en del på tio år!

Det råder delade meningar om vindkraftsparker nära bebyggda områden, eller nära renbetesområden, eller egentligen var som helst där det är tal om att bygga vindkraftverk. Själv skulle jag gärna se fler vindkraftverk runt om i min egen hembygd. För jag ser verkligen framtiden i dessa industriella jättevindsnurror utspridda över land och hav.

Vi lever redan i någon sorts märklig tid där vi har högteknologiska hjälpmedel och förbrukar mycket el, men vi vill inte låta elproduktionen synas från vår egen ytterdörr. 98% av Sveriges elproduktion sker med låga koldioxidutsläpp, men precis som vi blundar för annan sorts konsumentproduktion – från fabriker som släpper ut miljögifter och anställer människor under slavliknande förhållande – överlåter vi effekterna av vår elproduktion till urangruvorna runt om i världen. Varför skulle inte el kunna vara lokalproducerad, precis som vi yrkar för inom så många andra områden? Gräsrots-el.

291016-dsc_0332

Min bild av vindkraftverk är kraftigt romantiserad, det vet jag. Inspirerad av science fiction och 30-talets funkistänk blir dessa snurror något mer än den el de producerar. Jag ser framför mig ett utopiskt samhälle där människor inkorporerar tekniken i naturen, lever med den och gör så lite åverkan som möjligt. Den visuella moderniteten sammanflätad med ursprunget i jorden; samhällets nerver förenar sig med den omgivande miljön. Pessimisten i mig säger att människan aldrig kommer att kunna uppnå en symbios med naturen, optimisten tar bilder på frön av hopp.

291016-dsc_0453

Bilderna är dagsfärska och tagna i Nordanstigs kommun, Gävleborg. Siffrorna i inlägget kommer från Svensk energi, numera Energiföretagen, en branschorganisation för bl.a. elproducenter och elhandlare: (x) (x) (x)

Vad tycker du om vindkraft? Vad ser du för problem och möjligheter med den?

Har du tips på bra skönlitteratur på detta tema blir jag glad, så glad!

One thought on “”Det är framtiden”

Kommentera

