I backspegeln: Oktober 2016

Snart är det advent! Allas vår el-slösande advent, hela Sverige invirad i en enda stor ljusslinga som utvecklat sitt eget medvetande, kryper in i våra sinnen, bländar oss med sin prakt. Jag älskar det, det kan jag nog inte hymla med.

Men först ska oktober sammanfattas. En grå och trist vädermånad som ändå gått förvånansvärt fort. Ett aber denna månad är att dammsugaren är sönder och att höstsolen, de dagar den visat sig, helt hänsynslöst avslöjat både dammtussar och vissna blomrester. De allt mörkare kvällarna sänker sig som tur är, räddar mig från allt ansvar.

291016-DSC_0352.jpg

Oktoberlistan!

Oktober, du har varit lite väl jobbig mot mig och jag är glad att du är över. Här kommer en spretig men positiv sammanfattning av en aningens negativ månad. (Hörde jag någon ropa historieförfalskning?)

Det bästa jag skrev

Denna månad är jag glad att det blivit något tangentknatter över huvud taget. Mitt huvudprojekt kom i stå då jag uppnådde ett mål i berättelsen som jag arbetat för länge. När jag kom dit gick luften ur. Poff sa det och inga fler ord kom.

Därför har jag ägnat mig åt ett litet sidoprojekt som jag funderat på i flera år, en fantasyberättelse som utspelar sig i ökenmiljö, på temat själsfränder. Tanken att det skulle finnas en utvald partner för alla är något jag rent ut sagt kan bli galen på, särskilt inom fanfiction, och därför känner jag mig nästan tvungen att utveckla mina tankar om det. En liten inledning finns att läsa HÄR, helt obearbetad. Konstruktiv kritik välkomnas.

291016-DSC_0411.jpg

Bästa spelet

Denna månad har jag för första gången spelat Journey som erbjöd en oslagbar visuell spelupplevelse, helt utan menyer, lifebars eller poäng. Jag spelar inte så mycket, men efter att växt upp med spel som Doom och Quake och på senare år spelat World of Warcraft, känns detta som balsam för min spelhjärna. Ingen stress, lugn musik och vackra miljöer. Kanske fungerar detta som medel mot högt blodtryck?

Finaste minnet

När en fotoutflykt för att spana in vindkraftverk blev en orgie i landskapsfoto. Ingen i sällskapet hade någon aning om att utsikten från foten av vindkraftverket skulle vara så fantastisk. Dagern var lite disig och perfekt för foto och några märkvärdiga bilder på vindkraftverken blev det inte, det fick jag åka tillbaka för senare.

Man måste ge sig ut för att kunna upptäcka!

181016-dsc_0198

Månadens musik

Bon Ivers nya album 22, a million har gått varm. Det känns som att Bon Iver har spelat in sina sånger för att sedan knyckla ihop dem, stampa på dem, köra dem i torktumlaren och sedan släta ut dem igen med varsamma smekningar. Sliten, skör och mjuk.

Några av mina blogginlägg

Rymdopera som berör – Ancillary Justice av Ann Leckie
Fjortondagarsbilden #4
“Det är framtiden”

Månadens tips

När stressen slår på brukar jag titta på filmer om rymden, vältra mig i hur obetydliga vi är här på jorden. Efteråt känns det konstigt nog bättre, det spelar ingen roll om jag blir försenad med något på jobbet, om jag stakar mig när jag pratar inför folk eller aldrig får upp listerna i badrummet. Universum bryr sig inte. Skönt!

November står för dörren och snö har utlovats av SMHI. Ser ni fram emot vintern? Trots en livstid av erfarenhet undrar jag fortfarande hur man överlever de mörka månaderna.

Kommentera

